laatst gewijzigd 06/07/2001
Vakcode: wb4408A Het betreft een college |
|
Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie | |
Docent(en): Stapersma, prof.ir. D. | Tel.: 015 27 83051 |
Trefwoorden:
Thermodynamische grondslagen, prestaties, Seiliger proces, luchthuishouding, drukvulling, matching drukvulgroep, deellastgedrag |
Cursusjaar:
4 |
Voorkennis: wb1224 | |
Wordt vervolgd door: wb4408B | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
- brandstofverbruik en vermogensdichtheid - gegevens en algemene principes hedendaagse dieselmotoren - belangrijke trends toegelicht m.b.v. het ideaal Seiliger proces - recapitulatie technische thermodynamica - gegeneraliseerde formulering 1ste en 2de hoofdwet voor open/gesloten systeem - het polytrope proces: warmteafvoer versus onomkeerbaarheden - realistisch Seiliger proces - vullingsgraad - sloklijnen 2-takt en 4-takt motoren - mechanische drukvulling versus uitlaatgedreven drukvulgroep - gelijkdruk versus stootsysteem - drukvulling in P-V en T-S diagram - principe van de interaktie tussen de drukvulgroep en de motor - deellastgedrag van een drukgevulde dieselmotor - "waste gate" en Variabele Turbine Geometrie (VTG) - afschakelbare parallelle drukvulgroepen - meertraps drukvulling - klassificatie van simulatiemodellen - fysische balansvergelijkingen - blokschema dieselmotor + drukvulgroep |
|
College
materiaal:
|
|
Referenties
vanuit de literatuur:
|
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Tentamen in de vorm van thuis te maken vraagstukken met een nabespreking |
|
Doel:
|
|
Computer
gebruik: Beperkt; de collegestof is geweven rond een computerondersteunde procesberekening van het dieselproces en geeft de basis voor geavanceerde simulaties van de dieselmotor. De vraagstukken kunnen naar keuze met de hand of met de computer worden opgelost. |
|
Practicum: Practicum aan een dieselmotor met drukvulgroep |
|
Ontwerp
component: Beperkt; bepaling van ontwerpparameters die de prestatie van een dieselmotor bepalen. Geen uitgebreide behandeling van constructieve aspecten van een motor. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 25% |